ΜΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ,
ΜΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα

ert_310718

Για την Τριλογία της Αθήνας

Με την Πόλη στο φως που κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό ολοκληρώνεται η Τριλογία της Αθήνας, η σειρά αστυνομικών μυθιστορημάτων με πρωταγωνιστή τον Αστυνόμο Χάρη Κόκκινο. Προηγήθηκαν τα βιβλία Στο Πίσω Κάθισμα (2016) και Αλκυονίδες Μέρες (2017).

Η αφήγηση και στις τρεις ιστορίες είναι πολυεπίπεδη. Η αστυνομική πλοκή σε πρώτο πλάνο έχει ως στόχο να κρατάει αμείωτο τον ρυθμό της ανάγνωσης και το ενδιαφέρον του αναγνώστη, συνδυάζοντας το βάρος με την ελαφρότητα, το σασπένς με την εσωστρέφεια, τη ρευστότητα με την καλοστημένη δομή προκειμένου να γίνει το μέσο που θα ξεκλειδώσει τελικά το δεύτερο επίπεδο, αυτό του κοινωνικού σχολίου της εποχής μας και των ιδιαιτεροτήτων της. Το τρίτο και πιο καλά κρυμμένο επίπεδο είναι βεβαίως ο υπαρξιακός προβληματισμός και η καταβύθιση στον ψυχισμό των ηρώων οι οποίοι δοκιμάζονται σε ακραίες συνθήκες, αφού βεβαίως το έγκλημα προκύπτει ή γεννά τέτοιες συνθήκες. Ο συνδυασμός αυτών των τριών επιπέδων και η εύρεση της κατάλληλης ισορροπίας είναι πάντοτε το μεγάλο στοίχημα για τους σύγχρονους συγγραφείς του μεσογειακού νουάρ που φαίνεται ότι τελικά υπηρετούν αυτό που θα μπορούσε να ονομαστεί κοινωνικό μυθιστόρημα με αστυνομική πλοκή.

Στο Πίσω Κάθισμα έχουμε ένα κλείσιμο του ματιού στηνελληνική αστυνομική λογοτεχνία, στο παρελθόν και την αισθητική της σε μια ιστορία που ξεκινάει στην Πλάκα με τη δολοφονία ενός θεατρικού σκηνοθέτη μέσα στο θέατρό του. Στις Αλκυονίδες Μέρες το βλέμμα στρέφεται στη σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή της αστυνομικής λογοτεχνίας και τους κανόνες της με τα ρεύματα που μας έρχονται από την Ευρώπη και την Αμερική. Το σκηνικό είναι πιο σκληρό και σύγχρονο, το κοινωνικό σχόλιο έρχεται στο επίκεντρο και όλα ξεκινούν με τη δολοφονία μιας νεαρής κοπέλας από την Γκάνα σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο των βορείων προαστίων. Στην Πόλη στο φως έχουμε ένα έργο πιο εσωτερικό όπου ο υπαρξιακός προβληματισμός και η ψυχοσύνθεση των ηρώων φωτίζονται σε μεγαλύτερο βάθος, παράλληλα βεβαίως με τον κοινωνικό προβληματισμό που τίθεται. Η ιστορία έχει ως κέντρο τα νότια προάστια και πυροδοτείται με την άγρια δολοφονία μιας εγκύου με καριέρα μοντέλου στη μονοκατοικία της στο Καβούρι.

Τα τρία μυθιστορήματα τηςΤριλογίας της Αθήνας ενώ διαβάζονται αυτόνομα και με οποιαδήποτε σειρά, ταυτόχρονα συγκροτούν ένα μεγάλο παζλ στο οποίο η πόλη, που λειτουργεί ως μικρογραφία της χώρας, πρωταγωνιστεί μαζί με τους ήρωες στην εξέλιξη των ιστοριών καθρεφτίζοντας την ασάφεια και το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον της Αθήνας του 2014. Οι κεντρικές ιδέες που επανέρχονται και στις τρεις αφηγήσεις είναι τα λάθη και οι παραλείψεις του παρελθόντος, η εκδίκηση, τα κλειστά στόματα, η πτώση, η ματαίωση των προσδοκιών, η ενδοοικογενειακή βία, οι επιπτώσεις της ανοχής στη μικρή ή στη μεγάλη παραβατικότητα,το σκοτάδι εντός και εκτός που όταν φωτιστεί οδηγεί σε τρομακτικές αποκαλύψεις.

Στόχος είναι να προβληματιστεί ο αναγνώστης, δοκιμάζοντας τελικά όχι μόνο τις αντοχές του, αλλά και τα όρια του τρόπου σκέψης του, παίζοντας ο ίδιος με τους πιο μύχιους φόβους του, αναθεωρώντας ίσως κάποιες από τις βεβαιότητές του.

Οι ιστορίες είναι φτιαγμένες με τέτοιο τρόπο ώστε ανάλογα με την σειρά που θα διαβαστούν να φωτίζουν πιο έντονα διαφορετική πτυχή τους στον αναγνώστη, κυρίως μέσω του νήματος που τις συνέχει και δεν είναι άλλο από την εξέλιξη της προσωπικής ιστορίας του Αστυνόμου ο οποίος τρέχει πίσω όχι μόνο από εγκληματίες, αλλά και από τα φαντάσματα του οικογενειακού του παρελθόντος.

Η αστυνομική Τριλογία της Αθήνας αποτελεί τελικά μια σύνθετη ενότητα, όχι μια τριλογία κατ’ όνομα με κοινό γεωγραφικό προσδιορισμό, καθρεφτίζοντας την πόλη, τη χώρα, την εποχή, την απώλεια, το σκοτάδι και το φως της. Είναι ο μεγεθυντικός φακός που πέφτει πάνω στην πόλη σε πτώση και στα αθώα τέρατα που κυκλοφορούν εντός της.

 

Η Ευτυχία Γιαννάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε πληροφορική, μουσική τεχνολογία και επικοινωνία και εργάστηκε για αρκετά χρόνια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Έχει εκδώσει, με ψευδώνυμο, ένα ακόμη μυθιστόρημα με τον τίτλο Χάρντκορ (Ωκεανίδα, 2000) που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο.

Η Τριλογία της Αθήνας αποτελείται από τα βιβλία:
•   Στο πίσω κάθισμα (Ίκαρος, 2016) – σελ.: 440, τιμή: 15,50 €.
Βραβείο Βιβλίου Public 2017 για το καλύτερο Ελληνικό Μυθιστόρημα.
•   Αλκυονίδες μέρες (Ίκαρος, 2017) – σελ.: 424, τιμή: 15,50 €. Το βιβλίο ήταν υποψήφιο στη μακρά λίστα του Λογοτεχνικού Περιοδικού Κλεψύδρα για το Βραβείο Πεζογραφίας 2017 και στη βραχεία λίστα των Βραβείων Κοινού Public 2018 – Κατηγορία Ελληνικό Μυθιστόρημα.
•   Πόλη στο φως (Ίκαρος, 2018) – σελ.: 480, τιμή: 15,50 €.

Σχεδιασμός εξωφύλλων: The Brood

   Παρουσίαση του βιβλίου Αλκυονίδες μέρες από τη συγγραφέα στο Πρώτο Πρόγραμμα και στη Βιβλιοθήκη του Πρώτου μπορείτε να ακούσετε εδώ.

⇒   Κείμενο της Ευτυχίας Γιαννάκη για τις Αλκυονίδες μέρες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

⇒   Περισσότερα για την ίδια μπορείτε να δείτε και να διαβάσετε στην ιστοσελίδα: www.giannaki.com
   Facebook: @eftychiagiannaki
   Twitter: @efigiannaki
   Linkedin: Eftychia Giannaki

Πηγή: http://www.ert.gr/eidiseis/politismos/i-poli-sto-fos-kai-i-trilogia-tis-athinas-grafei-i-eytychia-giannaki/