Μέσα από ένα κείμενο που έγραψε αποκλειστικά για το AllYou, η συγγραφέας της αστυνομικής «Τριλογίας της Αθήνας» μάς προσκαλεί σε μια διαφορετική «ξενάγηση» – 16 Μαϊου 2018

 Διαβάζοντας την «Τριλογία της Αθήνας» της Ευτυχίας Γιαννάκη -που αποτελείται από τα βιβλία «Στο πίσω κάθισμα» (2016), «Αλκυονίδες μέρες» (2017) και «Πόλη στο φως» (2018), και τα τρία από τις εκδόσεις Ίκαρος– η φωτεινή μας πόλη μετατρέπεται στο μυαλό μας σε ένα τεράστιο σκηνικό νουάρ ιστορίας. Και ο κεντρικός ήρωας της Τριλογίας, ο Αστυνόμος Χάρης Κόκκινος, γίνεται, κατά κάποιον τρόπο, οικείο μας πρόσωπο.

Και αυτές είναι μερικές μόνο από τις επιτυχίες της γραφής της Γιαννάκη, η οποία από το πρώτο βιβλίο της Τριλογίας της απολαμβάνει εμπορική επιτυχία, θετικές κριτικές και διακρίσεις (μεταξύ άλλων, το «Στο πίσω κάθισμα» απέσπασε το Βραβείο Βιβλίου Public 2017 για το καλύτερο Ελληνικό Μυθιστόρημα). Της ζητήσαμε λοιπόν, με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου «Πόλη στο φως», να απαντήσει στο ερώτημα «Είναι η Αθήνα νουάρ;», επιλέγοντας, παράλληλα, γωνιές της πόλης που θεωρεί ιδανικά σκηνικά για αστυνομικές ιστορίες. Ανταποκρίθηκε γράφοντας ένα κείμενο αποκλειστικά για το AllYou.gr και συνοδεύοντάς το με φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια, στη διάρκεια των περιπλανήσεών της. Απόλαυσε την «ξενάγησή» της.

«Πολλοί θα πουν ότι το Παρίσι είναι νουάρ ή το Λονδίνο, ίσως και άλλες βορειοευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ενώ η Αθήνα είναι μια πόλη λουσμένη στο φως. Ισχύει. Η Αθήνα έχει ενδιαφέρον για ένα συγγραφέα ή για έναν αναγνώστη αστυνομικών βιβλίων μόνο όταν αυτός αναζητά τις σκοτεινές γωνιές της προκειμένου να τις φέρει στο φως. Το μεσογειακό νουάρ δεν είχε ποτέ ως στόχο και δεν κατάφερε να ρίξει σκοτάδι στο άπλετο φως της Μεσογείου. Αρκείται στο να ρίχνει φως στον κοινωνικό προβληματισμό ή στο υπαρξιακό βάθος των ηρώων που εμπλέκονται σε μια ιστορία γύρω από ένα έγκλημα το οποίο είναι συνήθως απλώς η αφορμή για να διατυπωθεί ο κοινωνικός σχολιασμός ή να καθρεφτιστεί με μια αιφνίδια λάμψη το πιο μύχιο, το σκοτεινό που υπάρχει μέσα μας.

Η πολυπολιτισμική, άναρχη και διαρκώς μεταβαλλόμενη Αθήνα είναι γεμάτη από γωνιές, πολυκατοικίες, ακαλύπτους, διατηρητέα, πλατείες, εγκαταλελειμμένα κτίρια και ολόκληρες γειτονιές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν σκηνικά για αστυνομικές ιστορίες.
noirath1.jpg

Ένας ακάλυπτος στη Μενάνδρου βγάζει σε μια πολυκατοικία όπου ζουν μετανάστες, ένα μελίσσι κι ένα πλέγμα από ιστορίες που διασταυρώνονται για να χωρίσουν πάλι, ένα βιβλίο από μόνο του, ίσως και πολλά βιβλία για μικρά καθημερινά εγκλήματα, αποσιωπήσεις, ματαιώσεις, ελπίδες ή και για μεγαλύτερα εγκλήματα που δεν θα έρθουν ποτέ στο φως. Ένα ταμπλό βιβάν, ένας έτοιμος πίνακας για τον οποίο θα μπορούσε κανείς να μιλάει για ώρες.

 

noirath2.jpg

Ένα αναπαλαιωμένο σπίτι στην Πλάκα. Τα διάφανα παράθυρα και οι σκιές που πηγαινοέρχονται. Χρόνια ιστορίας κλεισμένα εντός και εκτός των τοίχων, μέσα του και από κάτω, στα θεμέλια του κτιρίου. Όλη η ιστορία της πόλης σε μια γειτονιά, ένα μικρό χωριό μέσα στην πόλη που ενεργοποιεί σκέψεις για το αστικό παρελθόν και παρόν της, τις σιωπές και τις ομολογίες του. 

 

noirath3.jpg

 

Ένα έγκλημα στην Αρχαία Αγορά. Το ιστορικό κέντρο με τους χιλιάδες επισκέπτες, τους μικροπωλητές, την αέναη κίνηση, τον βόμβο που δεν σταματά ούτε τη νύχτα. Ένα σκηνικό κατά κάποιο τρόπο εκκωφαντικά σιωπηλό, εντυπωσιακά παρόν και απόν ταυτόχρονα στην καθημερινότητα των κατοίκων, η καρδιά της πόλης που άλλες φορές μοιάζει ξένη και άλλες απόλυτα εναρμονισμένη με το αστικό πεδίο που απλώνεται γύρω της. Το σημείο μηδέν νεκρό και παλλόμενο ταυτόχρονα. Το σώμα που συντηρούμε γιατί εμπεριέχει ως μήτρα όλες τις ιστορίες που διατυπώθηκαν και πρόκειται να διατυπωθούν.

 

noitath4.jpg

 

Τέλος ένα στενό, ένα οποιοδήποτε στενό, ένα σκοτεινό πέρασμα κι ένα ξαφνικό εμπόδιο. Η πόλη είναι ένας λαβύρινθος, μια αλληλουχία από περάσματα και αδιέξοδα. Το αν τελικά θα βγούμε στο φως ή στο σκοτάδι της είναι τις περισσότερες φορές αδιάφορο. Αρκεί να περπατάμε με τα μάτια ανοιχτά, ικανοί να αντιλαμβανόμαστε ότι “η ζωή βρίθει αθώων τεράτων” και ότι ένα από αυτά είμαστε κι εμείς που έτυχε να περπατά στην Αθήνα».

To βιβλίο «Πόλη στο Φως» της Ευτυχίας Γιαννάκη, που ολοκληρώνει την «Τριλογία της Αθήνας», μόλις κυκλοφόρησε και παρουσιάζεται στις 30/5 στο καφέ του Public Συντάγματος, στις 21.00. Διάβασε περισσότερα για τα βιβλία της Ευτυχίας Γιαννάκη εδώ.

Πηγή: http://www.allyou.gr/living/book/32459-i-eftyxia-giannaki-epilegei-4-nouar-gonies-tis-athinas