Δημιουργική Γραφή

Μάθετε περισσότερα >>

Σύγχρονο κοινωνικό και αστυνομικό μυθιστόρημα: από την ιδέα στο χαρτί, Ευτυχία Γιαννάκη

Το σεμινάριο δημιουργικής γραφής έχει ως στόχο τη μελέτη του συναρπαστικού κόσμου της σύγχρονης λογοτεχνικής αφήγησης, δίνοντας έμφαση στο κοινωνικό και το αστυνομικό μυθιστόρημα, προκειμένου να ενεργοποιήσουμε την έκφραση και την ιδιαίτερη ματιά κάθε συμμετέχοντα και συμμετέχουσας μέσα από ιστορίες που έχουμε συνηθίσει να τις αποκαλούμε κοινωνικές ή/και αστυνομικές, αλλά συνιστούν το μεγάλο κοινωνικό και ψυχολογικό μυθιστόρημα της εποχής μας.

Αξιοποιούμε τα στοιχεία της αστυνομικής αφήγησης για τη δημιουργία ιστοριών κάθε λογοτεχνικού είδους. Φωτίζουμε την πλοκή, το βάθος των χαρακτήρων, τους διαλόγους, την καρδιά των γρίφων, τον ρυθμό και το ύφος της αφήγησης, την ατμόσφαιρα, τις ανατροπές, το σασπένς, την ιδιαίτερη ματιά του δημιουργού, τον πυρήνα του κοινωνικού προβληματισμού που κρύβει κάθε ιστορία και τη μελέτη του ψυχολογικού βάθους των χαρακτήρων που δένει την αφήγηση προκειμένου να κρατάμε αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Αναλυτική περιγραφή σεμιναρίου

Γράφουμε, διαβάζουμε και πειραματιζόμαστε με τα δομικά στοιχεία του κοινωνικού και του αστυνομικού μυθιστορήματος. Το σεμινάριο περιλαμβάνει σημειώσεις ανά ενότητα, εκτενή βιβλιογραφία, ασκήσεις δημιουργικής γραφής, αξιολόγηση των ασκήσεων, παρουσιάσεις, βίντεο και online συναντήσεις με τους ακόλουθους άξονες:

– μελέτη της θεωρίας και των δομικών στοιχείων του σύγχρονου κοινωνικού και αστυνομικού μυθιστορήματος με παραδείγματα από την παγκόσμια και την ελληνική λογοτεχνία. Εστιάζουμε στην ατμόσφαιρα, την πλοκή, τους χαρακτήρες, τον διάλογο, την οπτική, τον ρυθμό και τη δομή της αφήγησης, την έρευνα που προηγείται της συγγραφής, το εκδοτικό τοπίο για τους νέους δημιουργούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό

– ανάγνωση, σχολιασμός, ανατομία αντιπροσωπευτικών έργων κοινωνικής και αστυνομικής λογοτεχνίας που διαμορφώνουν τη σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή στην Ελλάδα και το εξωτερικό

– εκτενής βιβλιογραφία, αρθρογραφία, πηγές σε ηλεκτρονικά και παραδοσιακά μέσα

– ασκήσεις δημιουργικής γραφής οργανωμένες ανά ενότητα που ξεκλειδώνουν τη δημιουργική φωνή κάθε συμμετέχοντα και συμμετέχουσας στο σεμινάριο. Αξιολόγηση των ασκήσεων ανά ενότητα- δημιουργία και αξιολόγηση πρωτότυπων ιστοριών

– ατομικές συναντήσεις μέσω zoom με τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες στη διάρκεια του σεμιναρίου

Δομή σεμιναρίου

Δομικά στοιχεία του σύγχρονου κοινωνικού και του αστυνομικού μυθιστορήματος – πώς γράφω διαβάζοντας.

  • Εξέλιξη του κοινωνικού μυθιστορήματος και εξέλιξη-είδη της αστυνομικής λογοτεχνίας. Ποιο είδος μπορεί να μας ενδιαφέρει και γιατί. Τα χαρακτηριστικά που κάνουν την αστυνομική αφήγηση με κοινωνικό πρόσημο ενδιαφέρουσα, διαπλοκή με άλλα λογοτεχνικά είδη. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας στην τρέχουσα λογοτεχνική παραγωγή σε Ελλάδα και εξωτερικό.
  • Μεγάλη και μικρή φόρμα: διαφορές και ιδιαιτερότητες (μυθιστόρημα, διήγημα, νουβέλα). Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Κύρια δομικά στοιχεία μιας κοινωνικής και μιας αστυνομικής ιστορίας. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση.
  • Διαβάζουμε και ανατέμνουμε την πρώτη μας στορία στα δομικά της στοιχεία. Θεωρία / άσκηση.

Δεξαμενή ιστοριών – ιδεών – πώς γράφω πολύ πριν να πιάσω το μολύβι.

  • Η αφετηρία μιας ιστορίας / Πώς ξεκινάμε; Παραδείγματα  / άσκηση.
  • Βρίσκουμε πυρηνικές ιδέες γύρω από τις οποίες δομούνται διαχρονικά κοινωνικές – αστυνομικές ιστορίες και όχι μόνο. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Φτιάχνουμε τη δικιά μας δεξαμενή ιστοριών και ιδεών. Παράδειγμα / άσκηση
  • Φιλτράρουμε τη δεξαμενή των ιδεών μας. Παράδειγμα / άσκηση.
  • Επιλέγουμε μια ιστορία και την αναλύουμε στα κύρια δομικά της στοιχεία. Παράδειγμα / άσκηση.

Ατμόσφαιρα της ιστορίας – πώς γράφω με τις αισθήσεις.

  • Μελετάμε τον ρόλο της ατμόσφαιρας, του τόπου και του χρόνου στην κοινωνική και την αστυνομική λογοτεχνία. Θεωρία / παραδείγματα.
  • Διαβάζουμε E. A. Poe, τον δημιουργό που αποτελεί τη ρίζα του σύγχρονου αστυνομικού μυθιστορήματος και Μπαλζάκ αναζητώντας τα κλαδιά και τα παρακλάδια τους μέχρι τις μέρες μας. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση αποτύπωσης.
  • Εντοπίζουμε διαφορές ως προς την ατμόσφαιρα σε διάφορα ρεύματα της σύγχρονης κοινωνικής – αστυνομικής λογοτεχνίας σε Ελλάδα και εξωτερικό. Άσκηση αποτύπωσης / Άσκηση μίμησης ύφους.
  • Δημιουργούμε την ατμόσφαιρα σε δικές μας ιστορίες, μελετάμε τη μίμηση,  παραλλαγές της, την πρωτοτυπία κ.λπ. Τεχνικές / παραδείγματα / ασκήσεις.

Πλοκή – Δομή κοινωνικών αστυνομικών ιστοριών στο μυθιστόρημα, σε σενάρια κινηματογράφου και τηλεόρασης. Μελέτη της διαπλοκής των ειδών στη σύγχρονη παραγωγή. Αποτύπωση των βασικών στοιχείων της πλοκής.

  • Μελέτη δομικών στοιχείων της πλοκής στο μυθιστόρημα. Διαβάζουμε συγγραφείς που μελέτησαν και δόμησαν τις ιστορίες τους με στόχο την αποτύπωση της κοινωνίας της εποχής τους, τον γρίφο και το μυστήριο. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Μελέτη δομικών στοιχείων της πλοκής στη μεγάλη φόρμα. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση.
  • Μελέτη δομικών στοιχείων της πλοκής στο σενάριο. Θεωρία / παραδείγματα.
  • Πώς φτιάχνω μια ενδιαφέρουσα πλοκή; Παράλληλες δράσεις. Σύγκρουση. Κλιμάκωση. Ρυθμός. Ανατροπές. Λύση. Τεχνικές / παραδείγματα / άσκηση.
  • Στήνω λεπτομερώς την πλοκή σε μια δική μου ιστορία. Παράδειγμα / άσκηση.

Χαρακτήρες – ψυχολογικό υπόβαθρο και δράση. Ο ρόλοι, τα όρια και η ισορροπία τους.

  • Μελετάμε σημαντικούς ήρωες της κοινωνικής αστυνομικής λογοτεχνίας και τους δημιουργούς τους σε Ελλάδα και εξωτερικό. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Εξετάζουμε πώς ο χαρακτήρας γίνεται πλοκή. Θεωρία / τεχνικές / άσκηση.
  • Έρευνα για το χτίσιμο ενός πειστικού και ενδιαφέροντα χαρακτήρα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές ιστορίες. Μελέτη της παράδοσης του κοινωνικού και του αστυνομικού μυθιστορήματος σε Ελλάδα και εξωτερικό. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Κύριοι και δευτερεύοντες χαρακτήρες. Πώς φτιάχνουμε μια ενδιαφέρουσα τοιχογραφία χαρακτήρων που αποτυπώνει την κοινωνία σε μια δικιά μας ιστορία. Η σημασία της έρευνας. Παραδείγματα / τεχνικές / άσκηση.

Διάλογος – πότε και πώς μιλάνε οι χαρακτήρες.

  • Ο ρόλος του διαλόγου στην αφήγηση. Πώς φτιάχνω έναν πειστικό διάλογο. Θεωρία / παραδείγματα.
  • Μελέτη διαλόγων σε μυθιστόρημα και σενάριο. Θεωρία / άσκηση έρευνας
  • Ο ρυθμός του διαλόγου. Τεχνικές / παραδείγματα / άσκηση.
  • Ο διάλογος και η εξέλιξη του χαρακτήρα και της πλοκής μέσα από αυτόν. Παραδείγματα / ασκήσεις.

Η οπτική και τα πολλαπλά επίπεδα της αφήγησης.

  • Πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη αφήγηση. Ο αφηγητής θεός. Διαφορές. Τεχνικές / παραδείγματα / ασκήσεις.
  • Το αστυνομικό μυθιστόρημα ως κοινωνικό μυθιστόρημα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η σημασία της έρευνας. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Το κοινωνικό και το αστυνομικό μυθιστόρημα ως ψυχολογικό-υπαρξιακό μυθιστόρημα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η σημασία της έρευνας. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Η οικονομία και η επιλογή των συστατικών στοιχείων μιας αστυνομικής ιστορίας. Τεχνικές / Παράδειγμα / άσκηση.
  • Παίζουμε με την οπτική και τα πολλαπλά επίπεδα  της αφήγησης με μια δικιά μας ιστορία. Τεχνικές / άσκηση.

Ο ρυθμός, η γλώσσα και το ύφος της ιστορίας.

  • Η σημασία του ρυθμού και της γλώσσας στην αφήγηση μικρής και μεγάλης φόρμας. Ιδιαιτερότητες, ομοιότητες, διαφορές. Μελέτη συγγραφέων – παραδειγμάτων. Θεωρία / τεχνικές / ασκήσεις έρευνας.
  • Πώς ελέγχω και τροποποιώ το ύφος και τον ρυθμό σε μια πρόταση, σε μια παράγραφο, σε μια ολόκληρη ιστορία. Τεχνικές / ασκήσεις.
  • Τι κρατώ και τι σβήνω σε ένα κείμενό μου. Η οικονομία της αφήγησης. Τεχνικές / ασκήσεις.
  • Τροποποιώ τον ρυθμό, τη γλώσσα και το ύφος σε μια δικιά μου ιστορία σε παραλλαγές. Παράδειγμα / άσκηση.

Μπαίνω στο μυαλό ενός άλλου δημιουργού ανατέμνοντας την ιστορία του και στη συνέχεια σχεδιάζω τον χάρτη μιας δικιάς μου ολοκληρωμένης ιστορίας παίζοντας με τα δομικά στοιχεία της αφήγησης.

Οι ιστορίες των άλλων

  • Τεχνικές
  • Παράδειγμα
  • Άσκηση

Η δικιά μου ιστορία

  • Τεχνικές
  • Παράδειγμα
  • Άσκηση

Πώς ολοκληρώνω ένα μυθιστόρημα και το εκδίδω.

  • Ολοκληρώνω την ιστορία μου. Άσκηση.
  • Μελετώ το διεθνές και το ελληνικό εκδοτικό πεδίο. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Παρακολουθώ την εκδοτική παραγωγή και Έλληνες ή ξένους δημιουργούς. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Η σημασία της παγκοσμιοποίησης της παραγωγής για το μυθιστόρημα και τα σενάρια και πώς επηρεάζει τον δημιουργό, την αισθητική του και τον πυρήνα των ιστοριών του. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, της ταχύτητας στην πρόσβαση της πληροφορίας, των μεγάλων πλατφορμών διακίνησης βιβλίων. Τεχνικές / ασκήσεις.
  • Πότε κάνω το επόμενο βήμα. Πότε είμαι έτοιμος να στείλω μια ιστορία μου σε κάποιον εκδότη;

Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.

Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε ΕΔΩ

Δείτε το βιογραφικό σημείωμα της Ευτυχίας Γιαννάκη 

Η τέχνη του χαρακτήρα - Σχολή Σεναρίου ΑΝΤ1 (2021-2024)

Περιγραφή μαθήματος

Ο χαρακτήρας αποτελεί τον πυρήνα της αφήγησης. Αν η πλοκή είναι το μυαλό, τότε ο χαρακτήρας είναι η καρδιά της μυθοπλασίας. Στόχος του μαθήματος είναι να εξετάσουμε την δημιουργική διαδικασία που πυροδοτεί, δίνει παλμό, σάρκα, οστά και βάθος σε χαρακτήρες που γεννούν συναρπαστικές ιστορίες. Ο ίδιος ο χαρακτήρας γίνεται ιστορία και
ξεδιπλώνει την πλοκή του σεναρίου μας μέσα από μια δημιουργική διαδικασία που έχει ως στόχο να τον φωτίσει την πολυπλοκότητά του και να τον καταστήσει το κύριο δομικό στοιχείο των ιστοριών μας. Θεωρία, τεχνικές, ασκήσεις, πειραματισμός, μελέτη παραδειγμάτων από την λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και τις σειρές πυροδοτούν σε βήματα την παιγνιώδη ανάπτυξη χαρακτήρων που θα οδηγήσουν τελικά στην δημιουργία των πρωτότυπων ιστοριών τους. Από την θεωρητική μελέτη και την τεχνική περνάμε με αυτόν τον τρόπο στην τέχνη της ανάπτυξης χαρακτήρων, χαρτογραφώντας τη διαδικασία με την οποία δημιουργούμε και συστήνουμε στους θεατές μας έναν νέο μοναδικό μικρόκοσμο με κάθε σενάριό μας.

Περισσότερα εδώ :

Εγγραφείτε στο Newsletter

Η Τριλογία της Αθήνας

#1 Στο Πίσω Κάθισμα – “Πόσο πιθανό είναι να δολοφονήσεις κάποιον, αντί να τον φιλήσεις;” 

#2 Αλκυονίδες Μέρες – “Σε μια κοινωνία που αδυνατεί να προστατεύσει τον αδύναμο κανείς δεν είναι αθώος.”

#3 Πόλη στο φως – “Μέχρι που μπορείς να φτάσεις όταν δεν έχεις πια τίποτα να χάσεις;”

© Ευτυχία Γιαννάκη – Eftychia Giannaki 2023