Φουλ του κόκκινου

(Μια περιδιάβαση στο σύμπαν του Χάρη Κόκκινου)

από την Ελένη Κίτσου

Από τα εξώφυλλα της «Τριλογίας της Αθήνας», από το ίδιο το όνομα του βασικού πρωταγωνιστή της, μέχρι το αίμα που αναβλύζει και χαρακτηρίζει τις υποθέσεις του Αστυνόμου. Όλα χαρακτηρίζονται από το κόκκινο χρώμα.

Ο τόπος δράσης κοινός. Πάντα η Αθήνα. Η σύγχρονη Αθήνα. Όπως και ο βασικός πρωταγωνιστής. Ο Αστυνόμος Χάρης Κόκκινος μαζί με την ομάδα του.

Τρία βιβλία που διαβάζονται ως ενιαίο σύνολο, αλλά και αυτόνομα, μια και η συγγραφέας φροντίζει κάθε φορά να παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες και τα στοιχεία στους αναγνώστες της, ώστε να μη μένουν στο κενό.

Στον κεντρικό κορμό τους, ο σαρανταπεντάχρονος Αστυνόμος, διαζευγμένος με έναν γιο, τον Νίκο, ο οποίος τον τελευταίο καιρό περνάει τον δικό του Γολγοθά – από τη μια στιγμή στην άλλη, βρίσκεται κατηγορούμενος για βιασμό ανηλίκου, συλλαμβάνεται και προφυλακίζεται. Μια ιδιωτική υπόθεση που θα ακολουθεί τον Χάρη –σε ένα δεύτερο επίπεδο– από την αρχή της τριλογίας και μέχρι το τέλος της, που θα τον αναγκάσει να βουτήξει στο δικό του οικογενειακό παρελθόν, να αναμετρηθεί μαζί του, να αναλογιστεί τις πράξεις και τα λάθη του, να αποφασίσει για το μέλλον του.

Ταυτόχρονα, σε κάθε βιβλίο, εξελίσσεται και μια διαφορετική υπόθεση δολοφονίας που ζητά να εξιχνιαστεί.

1. Στο πίσω κάθισμα
Ένας σκηνοθέτης βρίσκεται άγρια δολοφονημένος στο υπόγειο του Θεάτρου Πλάκας. Ο Αστυνόμος Χάρης Κόκκινος και οι συνεργάτες του θα κληθούν να διαλευκάνουν μια υπόθεση που αναμένεται να απασχολήσει την κοινή γνώμη. Σύντομα θα αντιληφθούν ότι θα χρειαστεί να αναζητήσουν τα αίτια της δολοφονίας στο σκοτεινό παρελθόν του σκηνοθέτη, ξετυλίγοντας ένα κουβάρι κοινών μυστικών, συγκάλυψης και βίας στην καρδιά της σημερινής Αθήνας. Ταυτόχρονα, ο γιος του Αστυνόμου συλλαμβάνεται με κατηγορίες που θα τον αναγκάσουν να βουτήξει στο δικό του οικογενειακό παρελθόν.

2. Αλκυονίδες μέρες
Μια νεαρή κοπέλα από την Γκάνα βρίσκεται δολοφονημένη μέσα σε μια λίμνη αίματος στο μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Αθήνας. Ο Αστυνόμος Χάρης Κόκκινος και η ομάδα του θα κληθούν να εξιχνιάσουν μια υπόθεση που τυλίγεται σαν κουβάρι γύρω τους, ενώ ο χρόνος μετράει αντίστροφα. Η δίνη στην οποία θα βρεθεί ο αστυνόμος, το παρελθόν του, αλλά και η σχέση με τον προφυλακισμένο γιο του θα τον αναγκάσουν να ισορροπήσει σε τεντωμένο σχοινί προκειμένου να ρίξει φως στην υπόθεση και τελικά στον ίδιο τον εαυτό του.

3. Πόλη στο φως
Μια έγκυος γυναίκα, με καριέρα μοντέλου, δολοφονείται άγρια στη μονοκατοικία της στο Καβούρι. Ο Αστυνόμος Χάρης Κόκκινος και η ομάδα του αναλαμβάνουν να εξιχνιάσουν ένα έγκλημα που τους φέρνει αντιμέτωπους με προσδοκίες που διαψεύστηκαν, κυκλώματα ντόπινγκ στον αθλητισμό κι έναν κύκλο βίας που ξεκινάει από τη Σερβία του 1995 για να καταλήξει στην Αθήνα του 2014. Ταυτόχρονα, ο γιος του Αστυνόμου δικάζεται με κατηγορίες που δοκιμάζουν τις αντοχές του, καθώς αναζητά τις δικές του ευθύνες στα λάθη του παρελθόντος.

Η Ευτυχία Γιαννάκη μπαίνει δυναμικά στον χώρο της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας, παίζοντας επιτυχώς με τους όρους της και δημιουργώντας μια νέα αστυνομική περσόνα, που κινείται μεταξύ ΓΑΔΑ, στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, και Παγκρατίου διασχίζοντας όλες τις κεντρικές αρτηρίες και τους παράδρομους της Αθήνας, και που βάζει πάντα σε απόλυτη προτεραιότητα τη δουλειά του – ακόμα και πάνω από τον γιο του. Και το πληρώνει ακριβά.

Ακολουθώντας τις τεχνικές του αστυνομικού μυθιστορήματος, η συγγραφέας στήνει αριστοτεχνικά το σκηνικό των ιστοριών της και εντάσσει ομαλά σ’ αυτό τους ήρωές της, ξεπερνώντας στην πορεία το αυστηρό πλαίσιο των όποιων κανόνων και συνεχίζοντας την αφήγηση πιο χαλαρά. Ενώ, με αφετηρία την εκάστοτε υπόθεση δολοφονίας, δε διστάζει να θίξει πλήθος ευαίσθητων θεμάτων. Η οικονομική κρίση, η μετανάστευση, ο ρατσισμός, η κακοποίηση, αλλά και η ομοφυλοφιλία και το παράνομο εμπόριο αναβολικών μπαίνουν στο στόχαστρο και απασχολούν τους ήρωές της.

Στην αφήγηση, δράση και σκέψεις συνυπάρχουν σε ισόποσες δόσεις, χωρίς να αδικείται κάτι από τα δύο, μάλιστα η εξιχνίαση εγκλημάτων και ο διεισδυτικός σχολιασμός της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας συνδυάζονται εξαιρετικά. Επιπρόσθετα, η συγγραφέας διαθέτει την ικανότητα να εισχωρεί με μοναδικό τρόπο στην ψυχολογία των ηρώων της, μπαίνοντας στο πετσί τους και στο μυαλό τους ακόμα, αποτυπώνοντας με ακρίβεια χειρουργού τις αντιδράσεις, τις συμπεριφορές, τον τρόπο που εκφράζονται και μιλούν, τις σκέψεις τους.

Χαρακτηριστικό δε, είναι ότι χρησιμοποιεί ως επί το πλείστον τις ιδιότητες των ηρώων, ιδιαίτερα των δευτεραγωνιστών και κομπάρσων, όποτε αναφέρεται σε αυτούς – Αστυνόμος, Διευθυντής, Ουκρανός εργάτης κλπ.

Και το αποτέλεσμα είναι άρτιο.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι ένα είναι σίγουρο. Η Ευτυχία Γιαννάκη, στον νέο της ρόλο ως συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας, ήρθε για να μείνει.

Η Τριλογία της Αθήνας:
«Στο πίσω κάθισμα», Ίκαρος, 2016
«Αλκυονίδες μέρες», Ίκαρος, 2017
«Πόλη στο φως», Ίκαρος, 2018

Πηγή: https://www.diavasame.gr/page.aspx?itemid=spg3161

 

trapoula_trilogy