Σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής στον Ιανό από τον Μάρτιο με δυνατότητα e-learning

Δείτε παρακάτω τους δύο τύπους σεμιναρίων για την Αστυνομική Αφήγηση που ξεκινούν στον Ιανό την Άνοιξη του 2020.

IAN_Giannaki

Αστυνομική αφήγηση, Ευτυχία Γιαννάκη

Αστυνομική αφήγηση: από τον γρίφο στη λογοτεχνία
Γράφουμε, διαβάζουμε και πειραματιζόμαστε με τις αρχές της αστυνομικής λογοτεχνίας
Έναρξη: Τρίτη, 24 Μαρτίου 2020, 17:30-20:30

Διδάσκει η: Ευτυχία Γιαννάκη

Περιγραφή μαθήματος

Η σειρά των μαθημάτων περιλαμβάνει:

  • ιστορία και θεωρητική μελέτη του είδους
  • παραδείγματα και συνοδευτικές ασκήσεις
  • ανάγνωση, σχολιασμό, συζήτηση αντιπροσωπευτικών έργων της αστυνομικής λογοτεχνίας
  • έρευνα στη βιβλιογραφία και την αρθρογραφία του είδους σε ηλεκτρονικά και παραδοσιακά μέσα
  • αξιολόγηση ασκήσεων
  • δημιουργία πρωτότυπων ιστοριών

Το σεμινάριο έχει ως στόχο όχι μόνο τη μελέτη του συναρπαστικού κόσμου της αστυνομικής λογοτεχνίας που κερδίζει, όχι τυχαία, όλο και περισσότερους αναγνώστες και δημιουργούς παγκοσμίως, αλλά την ενεργοποίηση και την έκφραση της ιδιαίτερης ματιάς κάθε συμμετέχοντα ή συμμετέχουσας, μέσα από ιστορίες που έχουμε συνηθίσει να τις αποκαλούμε αστυνομικές αλλά στην ουσία συνιστούν το μεγάλο κοινωνικό και ψυχολογικό μυθιστόρημα της εποχής μας.

Με οδηγό τα δομικά στοιχεία της αστυνομικής αφήγησης αποκρυπτογραφούμε το μυστήριο της δημιουργίας ιστοριών. Φωτίζουμε την καρδιά των γρίφων, τη σφιχτή πλοκή, το βάθος των χαρακτήρων, τους διαλόγους, τον ρυθμό και το ύφος της αφήγησης, την ατμόσφαιρα, τις ανατροπές, το σασπένς, την ιδιαίτερη ματιά του δημιουργού, τον πυρήνα του κοινωνικού προβληματισμού που κρύβει κάθε ιστορία και τη μελέτη του ψυχολογικού βάθους των ηρώων που δένει την αφήγηση ώστε να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Στη διάρκεια των μαθημάτων διαβάζουμε, γράφουμε, πειραματιζόμαστε σε διαφορετικά είδη αφήγησης, στη μικρή και τη μεγάλη φόρμα, αξιοποιώντας τα στοιχεία της αστυνομικής λογοτεχνίας είτε για να δημιουργήσουμε αστυνομικές αφηγήσεις, είτε για να ενσωματώσουμε στοιχεία της αστυνομικής αφήγησης σε άλλα λογοτεχνικά υποείδη, ανάλογα με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά μας.

Η δημιουργία άλλωστε έχει τις ρίζες της στο παιχνίδι και σε αυτό το δημιουργικό παιχνίδι θα μπούμε, διαπιστώνοντας ότι γράφουμε πολύ πριν να πιάσουμε το μολύβι, όταν κοιτάζουμε γύρω μας, όταν διαβάζουμε, όταν μιλάμε σε μια παρέα ή όταν ακούμε μια συζήτηση δίπλα μας. Τελικά, είμαστε οι ιστορίες μας και στη διάρκεια του σεμιναρίου τις φέρνουμε στο φως μπαίνοντας στο μυαλό του δημιουργού, παίζοντας με έναν από τους μεγαλύτερους γρίφους διαχρονικά, αυτόν της δημιουργίας, με το βάρος και την ελαφρότητά του.

Δομή σεμιναρίου

1η ενότητα: Εισαγωγή – δομικά στοιχεία αστυνομικής αφήγησης – πώς γράφω διαβάζοντας.

2η ενότητα: Δεξαμενή ιστοριών – ιδεών – πώς γράφω πολύ πριν να πιάσω το μολύβι.

3η ενότητα: Ατμόσφαιρα – σκηνικό αστυνομικής, αλλά και οποιασδήποτε αφήγησης – πώς γράφω κοιτάζοντας.

4η ενότητα: Πλοκή – Δομή αστυνομικών ιστοριών σε μικρή και μεγάλη φόρμα, σε σενάρια κινηματογράφου και τηλεόρασης. Μελέτη της διαπλοκής των ειδών στη σύγχρονη παραγωγή. Αποτύπωση των βασικών στοιχείων της πλοκής.

5η ενότητα: Χαρακτήρες – ψυχολογικό υπόβαθρο και δράση. Ο ρόλοι, τα όρια και η ισορροπία τους.

6η ενότητα: Διάλογος – πότε και πώς μιλάνε οι χαρακτήρες.

7η ενότητα: Η οπτική και τα πολλαπλά επίπεδα της αφήγησης.

8η ενότητα: Ο ρυθμός, η γλώσσα και το ύφος της ιστορίας.

9η ενότητα: Μπαίνω στο μυαλό ενός άλλου δημιουργού ανατέμνοντας την ιστορία του και στη συνέχεια σχεδιάζω τον χάρτη μιας δικιάς μου ολοκληρωμένης ιστορίας παίζοντας με τα δομικά στοιχεία της αστυνομικής λογοτεχνίας.

10η ενότητα: Πώς ολοκληρώνω ένα διήγημα, μια νουβέλα, ένα μυθιστόρημα και το εκδίδω.

 

Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.

Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε ΕΔΩ

 

—————————

 

Αστυνομική αφήγηση (e-learning), Ευτυχία Γιαννάκη

Αστυνομική αφήγηση: από τον γρίφο στη λογοτεχνία
Γράφουμε, διαβάζουμε και πειραματιζόμαστε με τις αρχές της αστυνομικής λογοτεχνίας
Έναρξη: Δευτέρα, 23 Μαρτίου 2020

Διδάσκει η: Ευτυχία Γιαννάκη

Περιγραφή μαθήματος

Η σειρά των μαθημάτων περιλαμβάνει:

  • ιστορία και θεωρητική μελέτη του είδους
  • παραδείγματα και συνοδευτικές ασκήσεις
  • ανάγνωση και σχολιασμό αντιπροσωπευτικών έργων της αστυνομικής λογοτεχνίας
  • έρευνα στη βιβλιογραφία και την αρθρογραφία του είδους σε ηλεκτρονικά και παραδοσιακά μέσα
  • αξιολόγηση ασκήσεων
  • δημιουργία πρωτότυπων ιστοριών

Το σεμινάριο έχει ως στόχο όχι μόνο τη μελέτη του συναρπαστικού κόσμου της αστυνομικής λογοτεχνίας που κερδίζει, όχι τυχαία, όλο και περισσότερους αναγνώστες και δημιουργούς παγκοσμίως, αλλά την ενεργοποίηση και την έκφραση της ιδιαίτερης ματιάς κάθε συμμετέχοντα ή συμμετέχουσας, μέσα από ιστορίες που έχουμε συνηθίσει να τις αποκαλούμε αστυνομικές, αλλά στην ουσία συνιστούν το μεγάλο κοινωνικό και ψυχολογικό μυθιστόρημα της εποχής μας.

Με οδηγό τα δομικά στοιχεία της αστυνομικής αφήγησης αποκρυπτογραφούμε το μυστήριο της δημιουργίας ιστοριών. Φωτίζουμε την καρδιά των γρίφων, τη σφιχτή πλοκή, το βάθος των χαρακτήρων, τους διαλόγους, τον ρυθμό και το ύφος της αφήγησης, την ατμόσφαιρα, τις ανατροπές, το σασπένς, την ιδιαίτερη ματιά του δημιουργού, τον πυρήνα του κοινωνικού προβληματισμού που κρύβει κάθε ιστορία και τη μελέτη του ψυχολογικού βάθους των ηρώων που δένει την αφήγηση ώστε να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Δομή σεμιναρίου

1η ενότητα: Εισαγωγή – δομικά στοιχεία αστυνομικής αφήγησης – πώς γράφω διαβάζοντας.

  • Υποείδη και εξέλιξη του αστυνομικού μυθιστορήματος, ποιο είδος μπορεί να μας ενδιαφέρει και γιατί. Τα χαρακτηριστικά που κάνουν την αστυνομική αφήγηση ενδιαφέρουσα, διαπλοκή με άλλα λογοτεχνικά υποείδη. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας στην τρέχουσα λογοτεχνική παραγωγή σε Ελλάδα και εξωτερικό.
  • Μεγάλη και μικρή φόρμα: διαφορές και ιδιαιτερότητες (μυθιστόρημα, διήγημα, νουβέλα). Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Κύρια δομικά στοιχεία μιας αστυνομικής ιστορίας. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση.
  • Διαβάζουμε και ανατέμνουμε την πρώτη μας αστυνομική ιστορία στα δομικά της στοιχεία. Θεωρία / άσκηση.

2η ενότητα: Δεξαμενή ιστοριών – ιδεών – πώς γράφω πολύ πριν να πιάσω το μολύβι.

  • Η αφετηρία μιας ιστορίας / Πώς ξεκινάμε; Παραδείγματα  / άσκηση.
  • Βρίσκουμε πυρηνικές ιδέες γύρω από τις οποίες δομούνται διαχρονικά αστυνομικές ιστορίες και όχι μόνο. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Φτιάχνουμε τη δικιά μας δεξαμενή ιστοριών και ιδεών. Παράδειγμα / άσκηση
  • Φιλτράρουμε τη δεξαμενή των ιδεών μας. Παράδειγμα / άσκηση.
  • Επιλέγουμε μια ιστορία και την αναλύουμε στα κύρια δομικά της στοιχεία. Παράδειγμα / άσκηση.

3η ενότητα: Ατμόσφαιρα – σκηνικό αστυνομικής, αλλά και οποιασδήποτε αφήγησης – πώς γράφω κοιτάζοντας.

  • Μελετάμε τον ρόλο της ατμόσφαιρας, του τόπου και του χρόνου στην αστυνομική λογοτεχνία. Θεωρία / παραδείγματα.
  • Διαβάζουμε E. A. Poe, τον δημιουργό που αποτελεί τη ρίζα του σύγχρονου αστυνομικού μυθιστορήματος, και αναζητούμε τα κλαδιά και τα παρακλάδια του μέχρι τις μέρες μας. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση αποτύπωσης.
  • Εντοπίζουμε διαφορές ως προς την ατμόσφαιρα σε διάφορα ρεύματα της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας σε Ελλάδα και εξωτερικό. Άσκηση αποτύπωσης / Άσκηση μίμησης ύφους.
  • Δημιουργούμε την ατμόσφαιρα σε δικές μας ιστορίες, μελετάμε τη μίμηση,  παραλλαγές της, την πρωτοτυπία κ.λπ. Τεχνικές / παραδείγματα / ασκήσεις.

4η ενότητα: Πλοκή – Δομή αστυνομικών ιστοριών σε μικρή και μεγάλη φόρμα, σε σενάρια κινηματογράφου και τηλεόρασης. Μελέτη της διαπλοκής των ειδών στη σύγχρονη παραγωγή. Αποτύπωση των βασικών στοιχείων της πλοκής.

  • Μελέτη δομικών στοιχείων της πλοκής στο μυθιστόρημα. Διαβάζουμε συγγραφείς που μελέτησαν και δόμησαν τις ιστορίες τους γύρω από τον γρίφο και το μυστήριο. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Μελέτη δομικών στοιχείων της πλοκής στο διήγημα. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση.
  • Μελέτη δομικών στοιχείων της πλοκής στο σενάριο. Θεωρία / παραδείγματα.
  • Πώς φτιάχνω μια ενδιαφέρουσα πλοκή; Παράλληλες δράσεις. Σύγκρουση. Κλιμάκωση. Ρυθμός. Ανατροπές. Λύση. Τεχνικές / παραδείγματα / άσκηση.
  • Στήνω λεπτομερώς την πλοκή σε μια δικιά μου ιστορία. Παράδειγμα / άσκηση.

5η ενότητα: Χαρακτήρες – ψυχολογικό υπόβαθρο και δράση. Ο ρόλοι, τα όρια και η ισορροπία τους.

  • Μελετάμε σημαντικούς ήρωες της αστυνομικής λογοτεχνίας και τους δημιουργούς τους σε Ελλάδα και εξωτερικό. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Εξετάζουμε πώς ο χαρακτήρας γίνεται πλοκή. Θεωρία / τεχνικές / άσκηση.
  • Έρευνα για το χτίσιμο ενός πειστικού και ενδιαφέροντα χαρακτήρα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές ιστορίες. Μελέτη της παράδοσης του αστυνομικού σε Ελλάδα και εξωτερικό. Θεωρία / παραδείγματα / άσκηση έρευνας.
  • Κύριοι και δευτερεύοντες χαρακτήρες. Πώς φτιάχνουμε μια ενδιαφέρουσα τοιχογραφία χαρακτήρων σε μια δικιά μας ιστορία. Η σημασία της έρευνας. Παραδείγματα / τεχνικές / άσκηση.

6η ενότητα: Διάλογος – πότε και πώς μιλάνε οι χαρακτήρες.

  • Ο ρόλος του διαλόγου στην αστυνομική αφήγηση. Πώς φτιάχνω έναν πειστικό διάλογο. Θεωρία / παραδείγματα.
  • Μελέτη διαλόγων σε διήγημα, μυθιστόρημα, σενάριο. Θεωρία / άσκηση έρευνας
  • Ο ρυθμός του διαλόγου. Τεχνικές / παραδείγματα / άσκηση.
  • Ο διάλογος και η εξέλιξη του χαρακτήρα και της πλοκής μέσα από αυτόν. Παραδείγματα / ασκήσεις.

7η ενότητα: Η οπτική και τα πολλαπλά επίπεδα της αφήγησης.

  • Πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη αφήγηση. Ο αφηγητής θεός. Διαφορές. Τεχνικές / παραδείγματα / ασκήσεις.
  • Το αστυνομικό μυθιστόρημα ως κοινωνικό μυθιστόρημα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η σημασία της έρευνας. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Το αστυνομικό μυθιστόρημα ως ψυχολογικό-υπαρξιακό μυθιστόρημα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η σημασία της έρευνας. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Η οικονομία και η επιλογή των συστατικών στοιχείων μιας αστυνομικής ιστορίας. Τεχνικές / Παράδειγμα / άσκηση.
  • Παίζουμε με την οπτική και τα πολλαπλά επίπεδα  της αφήγησης με μια δικιά μας ιστορία. Τεχνικές / άσκηση.

8η ενότητα: Ο ρυθμός, η γλώσσα και το ύφος της ιστορίας.

  • Η σημασία του ρυθμού και της γλώσσας στην αφήγηση μικρής και μεγάλης φόρμας. Ιδιαιτερότητες, ομοιότητες, διαφορές. Μελέτη συγγραφέων – παραδειγμάτων. Θεωρία / τεχνικές / ασκήσεις έρευνας.
  • Πώς ελέγχω και τροποποιώ το ύφος και τον ρυθμό σε μια πρόταση, σε μια παράγραφο, σε μια ολόκληρη ιστορία. Τεχνικές / ασκήσεις.
  • Τι κρατώ και τι σβήνω σε ένα κείμενό μου. Η οικονομία της αφήγησης. Τεχνικές / ασκήσεις.
  • Τροποποιώ τον ρυθμό, τη γλώσσα και το ύφος σε μια δικιά μου ιστορία σε παραλλαγές. Παράδειγμα / άσκηση.

9η ενότητα: Μπαίνω στο μυαλό ενός άλλου δημιουργού ανατέμνοντας την ιστορία του και στη συνέχεια σχεδιάζω τον χάρτη μιας δικιάς μου ολοκληρωμένης ιστορίας παίζοντας με τα δομικά στοιχεία της αστυνομικής λογοτεχνίας.

Οι ιστορίες των άλλων

  • Τεχνικές
  • Παράδειγμα
  • Άσκηση

Η δικιά μου ιστορία

  • Τεχνικές
  • Παράδειγμα
  • Άσκηση

10η ενότητα: Πώς ολοκληρώνω ένα διήγημα, μια νουβέλα, ένα μυθιστόρημα και το εκδίδω.

  • Ολοκληρώνω την ιστορία μου. Άσκηση.
  • Μελετώ το διεθνές και το ελληνικό εκδοτικό πεδίο. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Παρακολουθώ την εκδοτική παραγωγή και Έλληνες ή ξένους δημιουργούς. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Η σημασία της παγκοσμιοποίησης της παραγωγής για το μυθιστόρημα και τα σενάρια και πώς επηρεάζει τον δημιουργό, την αισθητική του και τον πυρήνα των ιστοριών του. Θεωρία / άσκηση έρευνας.
  • Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, της ταχύτητας στην πρόσβαση της πληροφορίας, των μεγάλων πλατφορμών διακίνησης βιβλίων. Τεχνικές / ασκήσεις.
  • Πότε κάνω το επόμενο βήμα. Πότε είμαι έτοιμος να στείλω μια ιστορία μου σε κάποιον εκδότη;

 

Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε ΕΔΩ

Περισσότερα για όλα τα σεμινάρια του Ιανού μπορείτε να δείτε ΕΔΩ

 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Πρόσφατα άρθρα

Κατηγορίες

Facebook

Instagram

Twitter

Εγγραφείτε στο Newsletter

Η Τριλογία της Αθήνας

#1 Στο Πίσω Κάθισμα – “Πόσο πιθανό είναι να δολοφονήσεις κάποιον, αντί να τον φιλήσεις;”
#2 Αλκυονίδες Μέρες – “Σε μια κοινωνία που αδυνατεί να προστατεύσει τον αδύναμο κανείς δεν είναι αθώος.”
#3 Πόλη στο Φως – “Μέχρι που μπορείς να φτάσεις όταν δεν έχεις πια τίποτα να χάσεις;”

© Ευτυχία Γιαννάκη – Eftychia Giannaki 2020