Λογοτεχνία που σκιαγραφεί τη φυσιογνωμία της πόλης τα τελευταία εκατό χρόνια μέσα απ’ το συγγραφικό βλέμμα.
μνήμες, όψεις αλλά και σκηνές του βίου της, γράφοντας γι’ αυτήν. Μια συναρπαστική μητρόπολη στην οποία κυριαρχούν οι αρχιτεκτονικές αντιθέσεις, η ποικιλομορφία, τα ενδιαφέροντα σημεία, οι κρυφές γωνιές και οι αθέατοι μικρόκοσμοι. Αναντίρρητα, εδώ συνυπάρχει το παλιό με το νέο, το μοντέρνο με το κλασικό. Ένας τόπος αιφνιδιασμού, είτε θετικού είτε αρνητικού, που βρίσκεται σε διαρκή μετασχηματισμό και κίνηση, που προκαλεί πλήθος συνειρμών και έχει βιώσει αναρίθμητες ιστορικές στιγμές και μεταλλάξεις. Μια πρωτεύουσα που με την αστική της ταυτότητα εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης αλλά και ένα δημοφιλές θέμα για λογοτεχνικές καταγραφές.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος της Λέσχης Ανάγνωσης με τίτλο «Λογοτεχνία για την Αθήνα» επιχειρήσαμε, μέσα από ένα πλούσιο υλικό πεζογραφικών κειμένων που αποτυπώνουν αναπαραστάσεις της πόλης, να συγκεντρώσουμε 25 μυθιστορήματα που σκιαγραφούν τη φυσιογνωμία της πόλης τα τελευταία εκατό χρόνια.
Τα κριτήρια της επιλογής
Αρχικά, ζητήσαμε απ’ τη δημοσιογραφική ομάδα της LiFO, ανθρώπους που έχουν οργανική σχέση με το βιβλίο αλλά και βιβλιόφιλους να στείλουν τις προτάσεις τους προκειμένου να δούμε ποιοι τίτλοι θα συμπεριλαμβάνονταν σε αυτή την άτυπη λογοτεχνική βιογραφία της Αθήνας. Στη συνέχεια απευθυνθήκαμε σε μια επιτροπή που συγκροτήθηκε από φιλολόγους, ακαδημαϊκούς και βιβλιοκριτικούς οι οποίοι κατέληξαν στη λίστα με τα βιβλία που θα διαβάσετε στις επόμενες σελίδες. Πρόκειται για την ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του ΑΠΘ, Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, την καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Αγγέλα Καστρινάκη, τον ομότιμο καθηγητή Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Αλέξη Πολίτη, τον εκδότη της Άγρας, Σταύρο Πετσόπουλο, τον δημοσιογράφο της εφημερίδας «Η Καθημερινή» και γνωστό αθηναιογράφο Νίκο Βατόπουλο αλλά και τον βιβλιοκριτικό της εφημερίδας «Το Βήμα» Αναστάση Βιστωνίτη. Να επισημάνουμε ότι, όπως είναι προφανές, όταν δημιουργούνται τέτοιου είδους λίστες υπάρχει πάντα μια επιφύλαξη ως προς το τελικό αποτέλεσμα αφού οι αναγνωστικές προτιμήσεις υπόκεινται πάντοτε σε υποκειμενικά κριτήρια.
Στη διαδικασία δημιουργίας της λίστας συμμετείχαν οι: Νίκος Μπακουνάκης Τίνα Μανδηλαρά, Αργυρώ Μποζώνη, Χρήστος Παρίδης, Θοδωρής Αντωνόπουλος, Νίκος Κουφάκης, Κώστας Σπαθαράκης, Ειρήνη Γιαννάκη, Γιώργος Δούλος, M.Hulot και Γιάννης Πανταζόπουλος.
———–
Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑ, ΑΛΚΥΟΝΙΔΕΣ ΜΕΡΕΣ, ΠΟΛΗ ΣΤΟ ΦΩΣ, 2016-2018), ΕΥΤΥΧΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος
Γιάννης Πανταζόπουλος
Ένας σκηνοθέτης βρίσκεται άγρια δολοφονημένος στο υπόγειο του θεάτρου Πλάκας. Μια νεαρή κοπέλα από την Γκάνα βρίσκεται δολοφονημένη στο μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της Αθήνας. Μια έγκυος γυναίκα, με καριέρα μοντέλου, δολοφονείται άγρια στη μονοκατοικία της στο Καβούρι. Ο αστυνόμος Χάρης Κόκκινος και οι συνεργάτες του θα κληθούν να διαλευκάνουν τρεις υποθέσεις που αναμένεται να απασχολήσουν την κοινή γνώμη. Τα Στο πίσω κάθισμα», Αλκυονίδες Μέρες και Πόλη στο φως είναι τα τρία μυθιστορήματα της Ευτυχίας Γιαννάκη που συνθέτουν την Τριλογία της Αθήνας και έχουν πρωταγωνιστή τον αστυνόμο Χάρη Κόκκινο. Αν και διαβάζονται αυτόνομα και με οποιαδήποτε σειρά, συγκροτούν ένα λογοτεχνικό παζλ στο οποίο η πόλη λειτουργεί ως μια μικρογραφία της χώρας. Η συγκεκριμένη σειρά αστυνομικών μυθιστορημάτων εμπεριέχει διαχρονικά ζητήματα, χαρακτήρες, τόπους και πρόσωπα που συνδέονται μεταξύ τους και ξετυλίγονται μέσω μιας καθηλωτικής αφήγησης. Η συγγραφέας ξεχωρίζει επειδή φιλοτεχνεί μια πολυεπίπεδη αστυνομική πλοκή, κάνοντας την Αθήνα πρωταγωνίστρια των έργων της. Πετυχαίνει να παρουσιάσει την τοιχογραφία των ανθρώπων της πόλης, να κάνει το δικό της κοινωνικό σχόλιο και να δημιουργήσει ένα επιτυχημένο ψυχογράφημα όλων όσα απασχολούν τη δημόσια και ιδιωτική σφαίρα. Το βέβαιο είναι ότι το μεταβαλλόμενο περιβάλλον της πρωτεύουσας υφαίνεται με εξαιρετικό τρόπο στο συγγραφικό σύμπαν της Ευτυχίας Γιαννάκη.
Σε μια συνέντευξη που είχαμε κάνει στο παρελθόν η συγγραφέας είχε πει: «Η Αθήνα είναι ένα σχήμα, η αναζήτηση ενός κέντρου στον έκκεντρο κόσμο μου. Έχει τα χαρακτηριστικά της μητρόπολης, μέσα στην οποία φωλιάζουν εκατομμύρια ιστορίες, σπινθηρισμοί αυτών που ξεκινούν, μουρμουρητά αυτών που αποσύρονται, προσδοκίες και διαψεύσεις, κουβαλάει όλες τις αντιφάσεις ενός ευρωπαϊκού σύμπαντος με ανατολίτικα χαρακτηριστικά, τον συντηρητισμό και φατρίες που πολεμάνε μεταξύ τους, ένα τεράστιο χωριό όπου όλοι γνωρίζουν, κι αν δεν γνωρίζουν, διαισθάνονται τι συμβαίνει. Έχει κι έναν υπόγειο κόσμο που επιβιώνει φορώντας γυαλιά ηλίου κάτω από το ατέλειωτο, το αστείρευτο φως της. Στρώματα Ιστορίας, θρίαμβοι και συντριβές, ένας αέναος κλαυσίγελος, όλα παραμένουν θαμμένα ‒και συνήθως γραμμένα στα παλιά μας τα παπούτσια‒, αλλά είναι πάντα εκεί. Για μένα αποτέλεσε ιδανικό πεδίο ανάπτυξης αστυνομικών ιστοριών, αφού η Αθήνα, καθώς την εσωτερικεύω, είναι πάντοτε επαρκώς ρευστή και μυστηριώδης, όπως ακριβώς και οι ήρωές μου».
Διαβάστε όλο το αφιέρωμα εδώ: https://www.lifo.gr/culture/vivlio/25-biblia-gia-tin-athina